Translate

15 Nisan 2024 Pazartesi

İLK BOĞAZ KÖPRÜSÜ

Ä°STANBUL BOÄžAZINA Ä°LK 
KÖPRÜ,

Pers kralı 1. Dareios'un İskit seferi sırasında mimar Mandroklees tarafından MÖ 512 yılında inşa edildi.

M.Ö 525 yıllarında Anadolu’yu zapt eden Persler, daha önceki yıllarda komÅŸuları olan Ä°skitleri yaÅŸadıkları toprakları istila ederek, dönemin en büyük Ä°mparatorluÄŸunu kurmak isterler. Persler bu yıllarda eski komÅŸu kavimleri olan Ä°skitlilerin yerleÅŸtiÄŸi Tuna Boyları ve DoÄŸu Avrupa’daki yerleÅŸimlerine ve Kıta Yunanistan’ın kent devletlerinden Atina ve Sparta’lıların egemenliÄŸine son vermek için bölgeye akınlar düzenler. Ä°ÅŸte bu yıllarda Anadolu’dan Balkanlara çıkarken ordularını Çanakkale, Ä°stanbul ve Tuna üzerinden geçirirken karşılaÅŸtığı zorluÄŸu aÅŸmak için Çanakkale ve Ä°stanbul boÄŸazlarına mavnaları birleÅŸtirerek büyük kayaları urganlarla sabitleyerek köprüler kurmuÅŸlardır. 

Ä°ÅŸte tarihte boÄŸazlara ilk kurulan bu köprülerden askerlerini ve mühimmatlarını geçiren Persler Balkanlarda ve Kıta Yunanistan’ı egemenliÄŸi altına aldıktan sonra Tuna Boylarında ve Ukrayna steplerindeki Ä°skitlilere saldırmak için yine Tuna nehri üzerine aynı ÅŸekilde köprü kurarak egemenlikleri altına almak için savaÅŸmışlardır. Persler bu dönemin en büyük egemen gücü olarak kabul edilir. Daha sonra ki yıllarda Hint Seferine çıkan Büyük Ä°skender gibi onlar da bu yıllarda DoÄŸu Avrupa’daki kavimleri egemenlikleri altına alarak Cihan Ä°mparatorluÄŸu kurmuÅŸlardır.

Tarihin Babası olarak anılan Heredot yazdığı “Historica” adlı kitaptaki anlatıma göre; Pers Kralı 1. Dareios, Ä°skitlere karşı planladığı seferi için son hazırlıklarını tamamladı ve MÖ 512 yılının baharında ordusunun başında kraliyet ÅŸehri Susa'dan yola çıktı. “Ä°stanbul BoÄŸazı kenarındaki Kalkhedon'a (Kadıköy) gelen Pers Kralı, oradan gemiye binerek Kyaneai Adaları'na doÄŸru yelken açtı. 

BoÄŸaz üzerinde Karadeniz'in giriÅŸindeki yüksek bir burnun ucuna oturan kral, buradan bilinen bütün denizlerin en ÅŸaşırtıcısı olan Karadeniz'in görülmeye deÄŸer doyulmaz güzelliklerini seyre daldı. Pers Kralı, tekrar gemiye binerek mimar Mandroklees tarafından gemilerin yan yana getirilmesiyle oluÅŸturulan Ä°stanbul BoÄŸazı'ndaki köprüye doÄŸru yol aldı.”

Gemiler önce komut verilir verilmez akıntıda yüzmeye bırakılırdı. Bu şekilde gemilerin burunları Karadeniz ile dik açı yapacak biçimde konumlandırılacağı için Boğaz'ın akıntısına paralel düşer ve akıntı nedeniyle gemileri birbirine bağlayan halatlara binen yükü azaltırdı. Böylesine derin ve geniş su kütleleri üzerinde gemiler birbirlerine demir kıskaçlarla çengelleniyordu.

 Ayrıca BoÄŸaz'da iÅŸleyen küçük teknelerin geçiÅŸi için köprüde aralıklar bırakılıyordu. Bütün bunlar tamamlandıktan sonra gemileri birbirine baÄŸlayan halatları karadan aÄŸaç burgular ve çıkrıklar kullanarak gererlerdi. Bu ÅŸekilde köprünün çatısı oluÅŸturulduktan sonra köprünün eni boyunca kalın kalaslar kesilirdi.

Pers Kralı Dareios, köprüyü tetkik ettikten sonra hayranlık uyandırıcı bir iÅŸi böylesine kısa bir sürede baÅŸardığı için Samoslu mimar Mandroklees’e ücretinin 10 katını verdi. Mandroklees de bu bağışla, köprüye bakılarak yapılacak bir resim için ödül koydu. Tabloda, ÅŸeref koltuÄŸunda oturan Dareios’un, boÄŸaz üzerinde gemilerin bir araya getirilmesiyle inÅŸa edilen köprü üzerinden Asya’dan Avrupa kıtasına geçen Pers ordusunu seyrediÅŸi resmedildi.
Mandroklees, tablo üzerine "Mandroklees, balığı bol Bosporos’ta bir köprü inÅŸa etti/Yaptığı bu iÅŸin anısını tanrıça Hera’ya sungu olarak ayırdı/Kral Dareios’un planını baÅŸarıyla yerine getirerek/Hem kendi onur tacı elde etti, hem de Samoslular’ın ününü artırdı" dizelerini yazdıktan sonra adak olarak Hera Tapınağı’nın duvarına astırdı.

Dareios, Mandroklees’i mükafatlandırdıktan sonra MÖ 512 yılında 740 metre geniÅŸliÄŸindeki köprüden Avrupa’ya geçti. Daha sonra boÄŸaz üzerindeki köprüyü oluÅŸturan gemiler ayrıldı. Böylelikle Pers donanması, çeÅŸitli filolar halinde Byzantion, Kalkhedon limanları ile Ä°stanbul BoÄŸazı kıyılarında demir attı.

Murat Arslan'ın 'İstanbul'un Antik Çağ Tarihi/Klasik ve Helenistik Dönemler' adlı kitabında da benzer hikayelere ter verilir.
 
SONNOT; Mandroklees’in yaptığı gerçekten zor , ancak fizik kuralları içinde gayet mümkün bir köprü idi. Nitekim günümüzde orduların su engeli aÅŸan Ä°stihkam Seyyar Yüzücü Hücum Köprüsü taktiklerinden biri de  Mandroklees’in uyguladığı sistemdir. Bunun iki fotoÄŸrafını son görsellere koydum. 
Ancak o zamanlar buna adeta bir mucize ya da sihir olarak bakılmış olması mümkündür. Acaba yüzyıllar sonra sihirbazların kendilerine "mandrake" demesinin Mandroklees ile etimolojik olarak bir ilgisi var mı?
 ( TOLGA EKÄ°NLÄ° ) 





Hiç yorum yok: